Sunday, February 01, 2009

Umat Islam Di Masjid

Apabila kita terdengar ucapan "Islam" apakah perkara pertama yang kita bayangkan? Bagaimana pula kalau kita terdengar ucapan "Muslim"??? Cuba anda pejamkan mata anda dan lihat apakah bayangan pertama yang anda lihat sekarang ini!

Ish... saya suruh cuba bayangkan, tapi mengapa masih ada yang terus membaca!

Ok2, bagi yang sudah melakukannya saya ucapkan tahniah! Tetapi bagi yang belum, saya memberikan peluang sekali lagi =)))

Pastinya sekarang ini ada di antara pembaca yang mendapat dua gambaran yang sama antara Islam dan Muslim dan begitu juga ada yang mendapat gambaran yang berbeza!

Namun pada kesempatan ini, saya ingin berkongsikan akan dapatan yang kedua iaitu gambaran yang berbeza.

Tercetusnya idea ini bermula sejak seminggu yang lalu, di mana hati saya asyik tertanya-tanya apakah sebenarnya masalah dengan agama Islam. Hati saya rasa kurang puas dan tidak senang dengan apa yang berlaku. Saya rasakan seolah-olah ada beberapa perkara yang ganjil dan tidak sesuai di sini. Contohnya usaha baik badan Islam mengadakan dialog silang agama, permasalahan orang Islam, orang Islam yang disifatkan hanya mengambil manfaat dari usaha orang yang bukan Islam, orang Islam yang menghadapi pelbagai penyakit dan sebagainya. Pendek kata orang Islam banyak masalahnya!

Rasanya jika saya ingin berkongsikan semuanya pada kesempatan ini, ia akan menjadi terlalu banyak dan tidak terarah, maka oleh itu saya mengecilkan skop saya dengan mengkongsikan mengenai perbezaan umat Islam ketika berada di Masjid.

Saya akan mulakan dengan pengalaman saya ketika dirawat di sebuah hospital swata yang dikendalikan oleh badan Kristian pada tahun 2007. Di saat beradanya saya di sana, saya telah berpeluang untuk menghadiri majlis ibadah mereka yang berlangsung pada hari Ahad selama 3 minggu. Perlu saya tekankan di sini bahawa hadirnya saya ke majlis ibadah mereka bukan untuk mengakui atau mengiktiraf akan apa yang mereka lakukan, namun adalah untuk mengetahui apa yang berlaku di dalamnya. Ini kerana terdapat hadith yang melarang tindakan sedemikian.

Hmmm... Sebaik saja saya dibawa masuk ke dewan itu, saya dapat merasakan semangat yang kuat memenuhi ruang dewan tersebut. Ia dimulakan dengan nyayian (prayer) yang boleh dikatakan kesemua pengikutnya menyertai nyayian tersebut dengan berdiri beramai-ramai dipenuhi dengan semangat sambil menjiwai apa yang mereka nyayikan... Lirik atau pengisian nyayian tersebut boleh saya katakan sebagai memupuk jiwa pengikutnya untuk mencintai apa yang disifatkan "anak tuhan" dengan mensyukuri segala kenikmatan yang telah mereka kecapi selama ini...

Ooops! Pada saat itu, apa yang saya buat yer? Saya memang boleh berdiri tapi... Argh saya peduli apa, saya duduk ajer di atas kerusi roda sambil melihat lirik nyayian tersebut di atas pentas... heheh. Lagipun rasanya mereka faham akan keadaan saya pada ketika itu... =)))

Selepas nyayian tersebut, aturcara selanjutnya ialah "khutbah" yang disampaikan oleh Imam mereka. Hmmm, pada ketika "khatib" menyampaikan khutbahnya ada di antara mereka yang bersemangat dan ada di antara mereka yang agak "keletihan" namun kebanyakkan mereka bersemangat. Mengenai isi khutbahnya pula, menurut saya biasa-biasa sahaja dan boleh dianggap sebagai satu yang asas mengenai agama mereka. "Point"nya dua tiga sahaja, selainnya penerangan dan ulang mengulang. Penyampainya pun agak biasa-biasa sahaja, hanya usahanya untuk meyakinkan pengikutnya dapat dirasai.

Selepas dari itu, "khatib" akan membacakan doa sedangkan pengikutnya hanya mendengar dan menghayati apa yang dipohonkan. Kandungan doanya pula lebih kepada memohon kemaafaan akan apa yang telah mereka lakukan, dan mengesa para pengikutnya memaafkan apa yang telah dilakukan oleh musuh-musuh mereka.

Selepas itu, terdapat beberapa upacara lain mengikut "mingguan" seperti, mengucapkan tahniah kepada pasangan yang beru mendapatkan cahaya mata, mengambil derma dari hasil gajian bulanan mereka, upacara baptis, mematahkan roti kering untuk dicicahkan dengan wine dan sebagainya.

Kemudian ia diakhiri dengan nyayian (prayer) sekali lagi yang bertemakan perkara yang sama iaitu memupuk kecintaan kepada agama mereka.

Sebaik sahaja saya pulang ke katil saya, secara jujur saya dapat bayangkan bahawa jika yang hadir di majlis itu merupakan mereka yang mempunyai jiwa yang kosong, kurang pengetahuan agamanya, dan di dalam keadaan kesedihan, pastinya mereka akan tertarik untuk memasuki agama tersebut! Sebabnya adalah kerana perasaan kasih dan sayang yang benar-benar wujud dan dirasai sesama mereka.

Jika saya ingin membandingkan dengan apa yang berlakudi masjid pada hari jumaat, ia boleh dikatakan hampir sama. Namun ada beberapa perbezaan yang saya kira ada membawa kesan kepada kehidupan muslim di Singapura secara khusus.

Sebagai contoh;

1-Orang Islam mengerjakan solat Jumaat di tengah-tengah waktu bekerja dan bersekolah yang pada kebiasaanya mereka agak keletihan sedangkan orang Kristian mengerjakannya pada hari cuti iaitu hari Ahad pagi di dalam keadaan segar bugar dan bersama seluruh ahli keluarga. Berlainan dengan negeri Arab yang bercuti pada hari Jumaat.

2-Orang Islam memulakan Jumaatnya dengan mandi Jumaat(bagi yang berpeluang) dan berwudu' diikuti dengan azan Jumaat dan solat sunnah. Sedangkan orang Kristian memulakannya dengan solat yang berbentuk nyayian sebagai pembakar semangat mereka.

3-Khutbah yang disampaikan kepada orang Islam menyentuh pelbagai bidang mengikut bulan yang kemudiannya akan dikaitkan dengan ajaran Islam. Rata-rata pendengarnya hanya "mengiakan" sahaja, mungkin disebabkan keletihan atau penyampaiannya kurang berkesan atau sebagainya. Manakala pengikut kristian dengan kesegaran mereka mendengar apa yang disampaikan walaupun kadang-kala isi kandungan mereka kurang menarik.

4-Khutbah akan diakhiri dengan doa yang akan dibacakan oleh kedua-dua "Imam" mengikut agama masing-masing. Di sini terdapat perbezaan yang sangat besar sekali, di mana mereka yang beragama Islam kebanyakkannya terus "mengiakan" sahaja doa yang dibaca tanpa memahami isi kandungannya dan diterukkan lagi dengan tiadanya semangat yang bersungguh-sungguh seperti yang sepatutnya. Sedangkan mereka yang beragama kristian, selain dari memahami apa yang mereka pohonkan, mereka lebih kelihatan bersungguh-sungguh melakukannya.

5-Solat yang dilakukan oleh orang Islam pula kebanyakkannya hanya untuk melepaskan kewajipan Jumaat tanpa merasakan perasaan takut, bangga, gembira serta kepuasan melakukannya, sedangkan orang kristian melakukannya dengan penuh semangat, bangga dan kepuasaan yang dapat dilihat dari wajah mereka, seolah-olah mempunyai therapeutic effects!

Kesimpulannya, adakah ini di antara kesan yang menyebabkan hilangnya sifat kebanggaan kepada ajaran Islam, hilangnya sifat rahmah kepada semua, hilangnya serapan nilai-nilai murni Islam di dalam jiwa pengikutnya, mundurnya orang Islam di dalam pelbagai bidang???

Bukankah ini di antara unsur-unsur yang membawa kepada gambaran yang kedua seperti yang dinyatakan diawal tadi?

Saya pun tidak pasti, mungkin sedikit sebanyak ia ada mempengaruhinya.

Namun yang pastinya, sifat-sifat murni yang ada pada agama Islam perlu diberikan perhatian yang serius! Penghayatan kepada ajaran Islam yang sebenar perlu dilakukan oleh semua lapisan umur. Kerana dengan demikian umat Islam akan merasakan kepunyaan di dalam agama mereka dan kemudiannya akan melahirkan sifat bangga dengan agama Islam.

Wallhu ta'alah a'lam


No comments:

Post a Comment