Monday, February 09, 2009

"Doakan saya yer..."

Alhamdulillah atas segala nikmat-Nya, pada pagi ini kita masih lagi diberikan kesempatan untuk kita menjalankan tugas sebagai hamba-Nya, mendapat nikmat penafasan, kesihatan dan bebagai macam lagi nikmat yang dicurahkan-Nya.

Hmmm, baiklah pada kesempatan kali ini, saya ingin berkongsi sama akan suatu perkara yang ringan dan ringkas sahaja.

Begini, tadi pagi ketika saya ingin mengambil wudu', tiba-tiba saya terfikirkan sesuatu! Saya terfikir kadang-kala kita bertemu dengan kawan-kawan kita atau kenalan kita dan kemudiaanya kita meminta mereka mendoakan kita. Mendoakan agar kita diberikan kebaikan, kesihatan, penyembuhan, kekuatan, ketabahan, mendapatkan kelulusan, membuat pilihan yang terbaik, dipermudahkan urusan dan sebagainya. Permintaan seperti ini juga tidak terbatas hanya apabila kita bertemu, kadang-kala ia berlaku sedang kita sms, chat, e-mail, facebook dan sebagainya. Pada kebiasaannya, orang yang diminta itu pula akan mengatakan insyaAllah saya akan mendoakan awak.

Namun yang menjadi tanda tanya, apabila kita meminta agar seseorang itu mendoakan kita, adakah kita benar-benar memohon agar didoakan ataupun hanya untuk menyedapkan perbualan sahaja?? Bagaimana pula orang yang diminta? Adakah mereka akan benar-benar mendoakan kita? ....Tidak kiralah, jika kita yang meminta didoakan ataupun kita yang diminta untuk mendoakan.

Saya yakin para pembaca pasti pernah mengalami situasi seperti ini. Apakah respon yang pembaca dapat atau apakah respon pembaca???

Sebenarnya, apabila seseorang itu memohon agar didoakan, pada umumnya atau kebiasaannya orang itu memang benar-benar minta untuk didoakan! Ini kerana orang itu sendiri yang memulakannya dan ini merupakan gerakkan "dalaman" yang biasanya tidak diperhatikan atau tidak dirasai.

Berlainan dengan orang yang diminta mendoakan, apabila mereka mengatakan yang mereka akan mendoakan orang tersebut, umumnya atau kebiasaannya ia hanya terhenti di situ sahaja atau dengan ucapan insyaAllah. Sedangkan selepas berpisah, apa yang dijanjikannya itu dilupai dan tidak diingati di dalam doanya.

Terjadi tidak perkara ini dalam diri pembaca??? Saya perhatikan perkara seperti ini banyak berlaku kepada masyarakat yang dibesarkan di rantau ini. Dan ini bukan suatu yang mustahil! Kerana orang Melayu ini lebih "beradab" dan lebih beralas. Oleh kerana itu, apa yang dituturkan berkemungkinan berbeza dengan apa yang ada di dalam hati. =)))

Berlainan dengan masyarakat arab yang saya perhatikan ketika berada di Mesir tidak lama dahulu, apabila kita memaklumkan akan masalah atau kepayahan kita, mereka akan segera mendoakan kita secara langsung, pada ketika itu juga! Tak kisahlah siapa orang itu, namun ini yang akan kita dapati daripada mereka. Saya mengira ini merupakan adat mereka dan telah pun menjadi kebiasaan mereka untuk saling mendoakan antara satu sama yang lain.

Ini merupakan satu cara yang sangat baik yang patut kita contohi! Selain dari mengikut apa yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w, ia juga akan melepaskan diri kita dari "berjanji palsu", mampu menenangkan jiwa orang yang meminta, merapatkan lagi hubungan kemesraan dan juga berkemungkinan doa itu dimaqbulkan pada ketika itu juga.

Aaah... makanya apabila pembaca menemui hal seperti ini pada masa akan datang, seeloknya pembaca langsung mendoakan secara serta merta. Tidak mengapa jika doa itu di dalam bahasa melayu seperti "semoga Allah memberikan kebaikan kepada awak, semoga Allah memberikan penyembuhan yang segera, atau semoga Allah memudahkan urusan awak, atau semoga Allah meluluskan awak dan sebagainya". Tidak perlulah kita nak membaca doa yang panjang -panjang sehingga memberatkan kita.

Namun pada pengamatan saya, alhamdulillah selepas diajari, banyak juga dikalangan belia-belia yang saya kenali telah mula melakukannya. Syabas saya ucapkan kepada mereka! Ini merupakan suatu permulaan yang baik. Ada juga yang tidak lupa mendoakan ketika di dalam solat mereka!

Cakap pasal doa ini, jangan pula kita lupa hendak memberi salam! Kerana salam itu juga merupakan doa!!

Wallahu ta'alah a'lam

No comments:

Post a Comment