Sunday, February 15, 2009

"VroOm..VroOm...VrooooOOOOOM"

"Keting...ting..ting..ting....", "kring...ring..ring..ring... ", "dhu...dhu..dhu....", "Vroom...VroOm...vrooOOMM.."

Pasti pembaca tahu bunyi apa itu... Itulah di antara bunyian nafas motosikal dari kuasa cc yang paling kecil hinggalah ke cc yang teramat besar.

InsyaAllah pada kesempatan ini saya ingin kongsikan keperihatinan saya mengenai motosikal. "Alah kalau nak mudah, haramkan saja motosikal tu... hilang masalah..." Ish nanti dulu! Saya bukan nak cerita mengenai hukum naik motosikal, tapi saya nak cerita pasal benda lain nih!

Begini, sebenarnya selain dari isu motosikal itu sendiri yang sering kedengaran negatifnya, ada lagi isu lain yang saya rasa amat penting tetapi semakin tidak diberikan perhatian. Isunya ialah pembonceng motosikal!

Sejak pulang ke tanah air lebih kurang 3 tahun yang lalu, saya melihat kekerapan pembonceng perempuan dikalangan remaja semakin meningkat. Lebih-lebih lagi apabila sudah ada khidmat penghantaran makanan atau barangan yang semakin meluas.

Maksudnya, dengan ada permintaan pada khidmat tersebut, maka bertambahlah bilangan motosikal di jalan raya yang dimiliki oleh remaja. Ini kerana dengan melakukan kerja sambilan, remaja lebih berkemampuan untuk memiliki motosikal yang harganya juga bertambah murah. Berbeza dengan zaman dahulu yang mana harganya agak tinggi.

Antara kesan negatif yang timbul dari perubahan ini ialah isu memboncengkan mereka yang berlainan jenis ataupun "kekasih" mereka.

Secara umumnya, pembonceng yang berlainan jenis ini boleh saya bahagikan kepada dua kumpulan; pertama adalah mereka yang kurang pengetahuan agamanya dan sudah terbiasa, kedua adalah mereka yang mempunyai pengetahuan agama dan baru berjinak-jinak nak membonceng.

Izinkan saya memperkecilkan skop saya pada kesempatan ini kepada kumpulan yang kedua. Bukan bertujuan untuk mengetepikan kumpulan yang pertama, tetapi saya ingin mengunakan pendekatan "pencegahan". Ini kerana kumpulan yang pertama isunya bukan sekadar membonceng, namun terdapat banyak lagi isu lain yang tersembunyi di dalamnya yang memerlukan usaha yang banyak selain ia merupakan "cabaran" yang telah lama menghantui para asatizah.

Kini isu yang kedua pula menjadi kebimbangan. Apabila mereka yang sudah mempunyai pendidikan asas agama juga terjerat dan terjerumus kepada isu ini. Apakah yang menyebabkan mereka terjerumus dalam isu ini?

Mungkin pada kaca mata mereka, membonceng motosikal bersama "kekasihnya" dilihat
cool dan membanggakan kepada kawan-kawan mereka yang terpaksa menggunakan pengangkutan awam, atau kerana keseronokkan yang ada pada motosikal itu yang mempercepatkan perjalanan ke destinasi, atau ini adalah peluang untuk mereka "lebih berkasih sayang" sesama mereka.

Inilah di antara keindahan dan kenikmatan yang mereka rasakan apabila membonceng motosikal. Adakah keindahan dan kenikmatan ini benar???

Menurut saya yang sendiri menunggang motosikal, sebenarnya tidak
cool langsung melihat gadis remaja "beragama" yang menumpang motosikal kekasihnya bahkan ia sungguh tidak manis! Kerana mereka belum bernikah! Kedua mereka akan diselubungi dengan bauan asap motosikal. Ketika pakaian mereka yang cantik dan mungkin mahal akan tercemar kepada kekotoran yang ada di jalan raya, contoh percikkan air dari lori sampah! Keempat, mereka lebih terdedah kepada kecederaan atau kematian, jika berlaku sebarang kemalangan kerana mereka tidak tahu bagaimana untuk bereaksi!

Malang memang tidak berbau -walaupun kadang-kala berbau, namun kita tidak dapat mengelaknya!- jadi apakah agaknya kesan yang akan timbul jika nahas berlaku sedang pembonceng berada dalam keadaan yang "kurang baik" ini? Tidakkah ini akan lebih mengejutkan ibu-bapa mereka yang baru tahu? Tidakkah mereka dan ahli keluarga mereka akan merasa malu, bersama saudara-mara serta kenalan-kenalan mereka? Perlu saya ingatkan di sini ialah mereka ini adalah remaja-remaja yang telah mempunyai pendidikan asas agama!! Berbeza dengan mereka yang belum mengetahuinya.

Bagi pemilik motosikal pula, banyak di antara mereka yang sangat mengalu-alukan kedatangan pembonceng motosikal berlainan jenis -siap tampal sticker "Female Pillion Needs Urgently" lagi!- lebih-lebih lagi yang baru sahaja mendapatkan lesen menungang!! Tapi tahukan mereka dengan lulusnya mereka mendapat lesen bukan bererti mereka telah mahir! Sebabnya itu semuanya adalah teori dan "praktikal" rekaan semata-mata, pengalamanlah yang akan membawa kepada kemahiran. Dan pengalaman juga bukan terhenti selepas 1-2 tahun sebaliknya tiada hentinya. Makanya para pembonceng jangan terlalu yakin dengan orang yang baru saja lulus!!

Adakah penunggang motosikal akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang kemalangan kepada anak gadis orang? Tidakkah mereka rasa bersalah dengan mendahulukan keinginan atas agama?? Tidakkah bertambah kesalahannya lagi apabila mereka berdua mempunyai pendidikan asas agama???

Keinginan telah menguasai fikiran. Itulah kesannya apabila keinginan yang jahat tidak lagi dapat dikawal. Allah SWT ada berfirman yang bermaksud "Sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku" (Yusuf:53)

Ya ada yang mengatakan pembonceng yang nak sangat... Ya ada yang mengatakan terpaksa kerana motosikal pembonceng yang bayar atau belikan... kami dah tunanglah... alah ibu-bapa kami berdua tahu mengenainya...

Tapi tepuk sebelah tangan saja tidak akan berbunyi! Kalau tak mampu jangan beli! Pertunangan tidak menghalalkan segalanya!! Redo ibu-bapa kepada sesuatu yang berunsur maksiat tidak bermakna akan mendapat keredoan dari Pencipta!!!

Kesimpulannya, saya ingin menasihati diri saya serta pembaca dikalangan remaja ataupun pembaca yang mempunyai adik beradik pada usia remaja atau pembaca yang mempunyai anak remaja untuk memberikan perhatian yang serius akan hal ini.

Kepada remaja penunggang & pembonceng;
  1. Ingatlah keseronakkan itu tidak akan berkekalan, janganlah disebabkan keseronokkan kita gadaikan nilai kehidupan Islam kita. Waktu berseronok memanglah indah bersama, tetapi apabila dah tersorok tinggalah awak seorang diri!
  2. Janganlah berbangga atau berbesar diri dengan apa yang ada, kerana berbesar diri merupakan sifat SYAITAN dan merupakan SYIRIK kecil! Kalau merasai diri sendiri sudah hebat, sebenarnya ada lagi yang hebat dan itu tidak akan berakhir kecuali dengan masyaAllah.
  3. Ketahuilah "Value" anda juga berkurangan selepas dibawa ke hulu ke hilir yang kemudiannya tidak menjadi =(
  4. Hargailah "nikmat" Allah yang diberikan serta syukurilah akan nikmat itu dengan perkara yang bermanfaat agar mendapat keberkatan dari-Nya.
  5. Tolong jangan sekali-kali memulakannya, jika sebelum ini belum pernah kita lakukan!!
  6. Kalau nak rasa menunggang & membonceng, tunggulah sehingga berumahtangga.
  7. Bertaubatlah dengan sebenarnya jika pernah melakukannya.

Kepada yang mempunyai adik-beradik remaja atau anak remaja;
  1. Membonceng bersama pasangan yang belum halal adalah Haram!
  2. Bimbinglah mereka dan sedarkanlah mereka dari alam fantasi ini.
  3. Perkayakan diri anda dengan memberikan kawalan yang sewajarnya kepada diri mereka.
  4. Ingatlah anak-anak merupakan amanah dari Allah, janganlah kerana anak-anak mereka terpaksa memikul dosa.
  5. Jadikanlah anak-anak ini aset atau saham mereka di akhirat kelak dan bukan fitnah atau perhiasan dunia yang akan mengheret mereka ke nereka.
  6. Pencegahan itu adalah lebih baik dari mengubati.
Masih tidak terlambat untuk kita semua kembali, kita hanya menjadi lambat jika selepas ini masih melakukan lagi!!!

Maksud dari Sabda Rasululullah s.a.w "Setiap anak adam itu ada melakukan kesilapan, dan sebaik-baik orang-orang yang melakukan kesilapan adalah mereka-mereka yang bertaubat" atau seperti yang dikatakan.

Semoga Allah memelihara kita dan keturunan kita dari hal-hal yang sedemikian.

Wallahu ta'alah a'lam


P/s: Mungkin ada yang mengatakan macam mana saya tahu, mungkin saja mereka itu pasangan muda yang sudah berumahtangga atau adik beradik.. Saya berdoa mudah-mudahan itulah yang terjadi ;).

No comments:

Post a Comment