Friday, January 09, 2009

Satu renungan selepas kejadian...



Mengapakah gambar ini menjadi pilihan bagi permulaan blog saya?

Hmmm, sebenarnya apabila melihat gambar ini, ia mengingatkan saya akan kemasukan saya ke hospital buat kali kedua selang 1 tahun 12 hari dari kali yang pertama.

Ketika kejadian itu berlaku, ia menyingkapkan kembali akan suasana ketika para belia beraya di rumah saya. Ishhh apa yang nak disampaikan nih??? Peninglah!!

Sebenarnya, ketika para belia datang beraya di rumah, saya berasa sangat bersyukur kerana pada tahun ini saya diberi kesempatan & nikmat untuk beraya dan melihat para belia berada di rumah saya. Namun perasaan kesyukuran itu diikuti dengan persoalan yang membuat saya termenung seketika. "Alhamdulillah, sekarang ini saya berada di dalam keadaan selesa, bagaimanakah keadaannya bila nikmat ini ditarik oleh Allah? Bagaimanakah saya akan hadapinya?" Di dalam keriangan dan kekecohan di rumah saya itu, hati saya hanya mampu berkata hanya Allah sahaja yang mengetahuinya…

Ape yang membuat saya bertambah terfikir ialah persoalan ini telah ditimbulkan pada tarikh yang sama iaitu 19 Okt!!! Ye 19 Okt 2007 soalan ini telah ditanyakan dan kali kedua 19 Okt 2008! Hmmm….

Mungkin bagi yang belum mengetahui, pada 20 Okt 2007 merupakan kecederaan saya yang pertama yang memasukkan saya ke hospital dan diberi cuti selama 133 hari sehingga awal bulan Mac.

Apakah lagi persamaannya? Kedua-duanya berlaku pada hari Sabtu pagi! Namun bukan itu sahaja, Jumaat yang sebelumnya juga merupakan giliran saya memberikan khutbah di sebuah masjid yang sama!

Aik… nape semuanya macam sama ajer! Ishhh da macam Final Destination! Hehehe … Ok relex janganlah serious sangat tuh ;p

Kecederaan kedua saya berlaku pada 1 Nov 2008 pada hari Sabtu.

Selepas saya memasukkan diri saya ke hospital secara sukarela, saya dimaklumkan bahawa saya perlu menjalani pembedahan kerana kecederaan saya ini sangat serious (Fractured Talus) walaupun tiada satu luka ataupun darah pada anggota saya. Hati terus berkata "alamak kenek masuk hospital lagik?"

Ketika menunggu giliran untuk dimasukkan ke dalam ward, fikiran saya tertanya2 adakah ini ujian yang tertanya sebelum ini? Nape saya diuji lagi? Apakah kesalahan yang telah saya lakukan? Bibir saya hanya mampu mengukirkan doa "Allahumm'ajurni fi musibati wa akhlifli khairan minha" (Ya Allah berikanlah ganjaran atas musibah ini dan gantikanlah yang baik darinya)…

Ringkasnya, selepas saya dimasukkan ke dalam ward, saya mendengar akan rakaman khutbah saya melalui MP3 yang ada bersama saya. Ketika mendengarnya tiba-tiba terdengar sebuah hadis yang mengingatkan saya seraya memberikan kekuatan kepada diri saya…

Hadithnya bermaksud : "Begitu istimewa kehidupan seorang yang beriman. Kehidupannya semuanya baik belaka, dan keadaan itu hanya dapat dirasa oleh orang yang beriman. Apabila ia mendapat kesenangan ia bersyukur, dan itu adalah baik baginya, dan apabila ia ditimpa kesukaran, ia bersabar, maka kesabaran itu adalah baik baginya"

Hadith ini benar2 memberikan kesan dan kekuatan kepada saya untuk menempuhi ujian itu. Dengan berada seorang diri di hospital tanpa pengetahuan ahli keluarga baik ketika "operation" dijalankan sehinggalah hari ke-4 saya berada di sana, saya mencari-cari akan hikmah yang ada dari ujian tersebut.

Alhamdulillah, walaupun saya terpaksa berada di rumah selama 114, saya telah temui beberapa hikmah yang ada dari banyak lagi hikmah yang belum saya temui.
Memang benar sekali kekata "setiap yang berlaku pasti ade hikmahnya".

Pengajaran yang saya dapat dari pengalaman saya ini ialah jangan naik kuda lagi! Tukar kuda lain! Eh bukanlah!!! Itu semua orang yang kata! hehehe

1- Tapi apa yang saya rasakan sendiri ialah sebenarnya apabila Allah swt menetapkan sesuatu perkara atas seorang hambanya, samada sesuatu yang kelihatan baik atau sebaliknya, ia sebenarnya merupakan sesuatu yang paling baik untuknya pada ketika itu, ini dikuatkan dengan hadis yang dituliskan di atas.

2- Selain dari itu juga, keimanan kita akan benar2 teruji bila kita menerima ujian yang tiba-tiba berlaku kepada kita.

3- Selain dari mendapat pembersihan dari dosa, orang yang diuji juga digesa untuk mencari hikmah dari apa yang berlaku.

Ini hanya merupakan 3 pengajaran yang saya nak kongsikan pada penulisan saya kali ini. Banyak lagi pengajaran yang saya perolehi dari peristiwa itu, namun berpadalah dengan yang 3 ini.

Akhir sekali, saya harapkan semoga perkongsian ini dapat memberi sedikit semangat dan kelegaan kepada pembaca yang sedang diuji atau akan diuji. Ingatlah apabila seorang itu diuji sebenarnya Allah swt menyayanggi hambanya itu.

Wallhu ta'alah a'lam =)

1 comment: